Aktuality

26.5.2016 16:08

Národné divadlo Praha v SND: Šostakovičova veľkolepá extravagancia!

 „Mladý Šostakovič bol rebel, satirik, chuligán a komik. Táto stránka jeho osobnosti ma fascinuje. Nehovorím, že Orango zmenil všetko, čo sme si o Šostakovičovi naštudovali, to rozhodne nie. Myslím si však, že je to dôležitý a neodlúčiteľný doplnok k tomu, čo už vieme.“ (Gerard McBurney)

Kontroverzný ruský biológ Iľja Ivanovič Ivanov bol známy svojimi netradičnými pokusmi na zvieratách a neskôr i na ľuďoch. Na tom by však nebolo nič zvláštne, keby nebol odborníkom na medzidruhové kríženie. V roku 1929 vykonal niekoľko podivuhodných pokusov s opicami a ľuďmi, ktoré však nemali úspech. Tlejúca iskra jeho vedeckých nádejí zhasla, keď mu zahynul posledný orangutan.

Nedokončená satirická skladba Dmitrija Šostakoviča Orango, ktorá bola skomponovaná na libreto A. N. TolstéhoAlexandra Osipoviča Starčakova, čerpala inšpiráciu práve z tejto netradičnej vedeckej skutočnosti. Prešlo viac ako sedemdesiat rokov a text zapadnutý prachom objavila Ivanovičova rodáčka, ruská muzikologička Oľga Digonskaja. S vydarenou orchestráciou britského skladateľa Gerarda McBurneyho tento operný fragment priviedli k životu v rámci veľkolepej svetovej premiéry v spolupráci s Losangeleskou filharmóniou v roku 2011.

Bizarný príbeh plný groteskných situácií točiacich sa okolo morálne degenerovaného kríženca opice a človeka bol pôvodne určený výlučne pre oslavy 15. výročia veľkej októbrovej revolúcie. Zákazku dostalo Veľké divadlo v Moskve. Príbeh odhaľuje temné tajomstvo francúzskeho biológa, ktorý podobne ako Ivanov oplodní samicu opice ľudskou spermiou. Po tom, ako je odhalený novinárom a odsúdený nahnevaným davom, pokračuje, dokým sa pokus nepodarí. Opica porodí chlapca, ktorý sa nijako výrazne nelíši od človeka. Po niekoľkých rokoch sa mladý Orango začleňuje do spoločnosti ako úspešný novinár, jeho domovskou redakciou sa však stáva spoločnosť žurnalistu, ktorý odhalil jeho adoptívneho otca. Celá záležitosť sa zvrtne na politickú vojnu a Orango sa začne viac a viac podobať na svoju matku...

Zaujímavým doplnením večera bude druhá Šostakovičova skladba Antiformalistický jarmok, ktorá je ostrou groteskou na vládnuce režimy založené na moci hlupákov. Paródia na Stalina, Ždanova a Šepilova, na logiku vládnucej vrstvy, univerzálne všetkých ľudí, ktorí sa k moci dostali pochybným spôsobom, ponúka divákovi vzácne spojenie moderného kabaretu odohrávajúceho sa na pozadí skladateľovej osobnej existenciálnej drámy.

Pražské Národné divadlo poňalo tento Šostakovičov experiment bravúrne a so všetkou noblesou. Vo veľkolepej avantgardnej scéne a extravagantných kostýmoch poprednej slovenskej scénografky Marije Havranovej naberajú skladby slávneho ruského skladateľa celkom nový rozmer, plný charakterotvorných detailov podporených sviežou réžiou experimentálnej režisérky Slávy Daubnerovej. V hudobnom naštudovaní Jána Kučeru sa vám už tento piatok 27. mája 2016 na javisku predstavia poprední sólisti pražského Národného divadla a hostia či skvelý Kühnův smíšený zbor s klavírnym sprievodom Martina Levického a Jana Kučeru.

Predstavenie uvádzame v rámci festivalu Eurokontext.sk 2016. Viac info na www.eurokontext.sk.

Vstupenky si môžete zakúpiť on-line na stránke www.snd.sk alebo v našich pokladniciach. Pokiaľ uprednostňujete rezerváciu, je vám k dispozícii telefónne číslo +421 2 204 72 289 alebo e-mail rezervacie@snd.sk.